Innovesti

Innovesti

Inovacija nije vezana za proces, već za ljude

Šta je inovacija, na koji način se meri i kako je uspešno sprovesti – sve tu to bile teme koje je kroz razgovora pokrila Tamara Ghandour, ekspert za inovacije i autorka knjige ‘Innovation is Everybody’s Business’. Jedan od osnovnih zaključaka koje iznosi jeste da inovacija ne treba da bude vezana za određeni proces, već za ljude koji taj proces sprovode i na taj način grade kulturu kompanije koja je posvećena inovativnom delovanju. 

Možemo li biti pragmatični u vreme neizvesnosti?

Glavni izazov u vreme kada vlada velika neizvesnost, jeste naći pragmatično rešenje koje će predstavljati zlatnu sredinu između povlačenja brzih i (katkad) nepromišljenih poslovnih poteza i situacije kada se odlučimo da ništa ne činimo. Kako autori ovog teksta i navode, svi mi bismo voleli da znamo kada se vraćamo ‘u normalu’, čak i ako se ona ispostavi drugačija od svega što smo iskusili pre krize. Šta je ono što treba, a šta ono što ne treba da radimo kako bismo je zajednički prebrodili?

Kako je kriza ubrzala razvoj podkastinga?

Prema jednom istraživanju, gotovo 100 miliona ljudi u Americi sluša bar jedan podkast mesečno. Producenti tih formata već neko vreme pokušavaju da utvrde kako će u budućnosti zarađivati, imajući u vidu da njihova slušalačka publika raste, ali i troškovi same produkcije. Do skoro se podkasting oslanjao na dva glavna izvora prihoda – donacije i sredstva koja prikupljaju slušaoci i sponzorisanje i reklamire koje plaćaju kompanije. Međutim, kakve promene donosi ugovor koji su nedavno sklopili Spotify i Džo Rogan?

Budućnost elektronske trgovine

Elektronska trgovina (e-commerce) je eksplodirala poslednjih meseci i sigurno će kao vid poslovanja nastaviti da raste i razvija se u narednom periodu. Naše navike će menjati ovaj segment tržišta, ali će se isto tako menjati i naše korisničko iskustvo, kao i procesi i procedure na koje smo navikli u obavljanju ovakve kupovine. Više o novim standardima i drugim potencijalnim promenama koje nas očekuju, pročitajte upravo u ovom tekstu. 

Disrupcija i lideri – zablude koje skupo koštaju

Prema jednom istraživanju, 63% kompanija je trenutno pod uticajem disrupcije, a autori ovog teksta su identifikovali četiri najčešće zablude lidera kompanija, usled kojih oni sabotiraju sopstvene napore da se izbore sa disrupcijom. Prva je da misle da su bezbedni, tešeći se podacima koji pokazuju da sve ide dobro i zanemarujući činjenicu da često ti isti podaci pokazuju stanje stvari sa zakašnjenjem. Druga je da misle da je previše riskantno ulagati u inovacije i da je bolje držati se trenutnog strateškog kursa. Treća je da veruju da akcionari ili vlasnici kompanije neće dopustiti da se išta uradi po tom pitanju, a četvrta je da ljudi u kompaniji nisu ni dorasli izazovima sa kojima bi se susreli.

Liderstvo u doba neizvesnosti

Liderima nisu nepoznate teške poslovne odluke, ali niko ne može da kaže da se suočio sa tolikom količinom neizvesnosti i izazova kao što je to bio slučaj u doba pandemije. Lideri su odgovorni za dobrobit svog tima, njegovu angažovanost i motivisanost. Da bi ostali na visini svog zadatka, a posebno u današnjoj situaciji, moraju se pobrinuti za tri ključne stvari: treba da budu vidljivi i uključeni, ne samo površno prisutni; treba da pokažu osetljivost i ranjivost, jer je u redu priznati da se nešto ne zna, ali da postoji želja da se sve uradi kako treba; treba da ostanu verni vrednostima – ako lideri ne “žive” kompanijske vrednosti i ne stoje iza njih u svakodnevnim situacijama, teško da se to može očekivati od ostatka tima.

Kakve “velike ideje” o biznisu će proizaći iz pandemije?

Ideja da više ništa neće biti isto u budućnosti, da kompanija mora postati prilagodljivija organizacija koja uči i kojoj je brzina konkurentska prednost, postaće referentni okvir kroz koji će se posmatrati formulisanje strategije i organizacione promene u budućnosti. Većina onih koji su na CEO pozicijama se slaže sa ovakvim viđenjem budućnosti, ali razlozi zbog kojih zastupaju ovakvo stanovište ih dele na tri kategorije: one koji “lekcije iz izolacije” i nov način rada vide kao bolji u odnosu na dosadašnji; one koji smatraju da kriza nije donela suštinski ništa novo, samo je višestruko ubrzala već prisutne trendove i time potrebu za prilagođavanjem i na kraju, one koji smatraju da je ovo kraj jedne ere.

Pretraživanje glasom je tu. Da li je vaš biznis spreman da to iskoristi?

Predviđanja kažu da će uskoro polovina internet pretraživanja biti obavljena bez ikakvog korišćenja ekrana. Razvoj glasovnih asistenata i hardvera koji olakšavaju takav vid komunikacije dodatno ubrzava trend, a Amazon već sada radi sa građevinskim kompanijama i hotelskim lancima na instaliranju ovih rešenja u objekte koji su u izgradnji. Osim konkretnih primena, mnogo važnije je razmotriti načine kako ovaj napredak u komunikaciji iskoristiti za građenje bližeg odnosa sa korisnicima. Oblast glasovnog pretraživanja i pozicioniranja kompanija je još uvek u svom povoju i to pruža priliku onim hrabrijima, koji su spremni da eksperimentišu, da ostvare bolju startnu poziciju u budućnosti.

Digitalna transformacija nije pitanje tehnologije

U digitalnoj transformaciji, tehnologija ima efekat multiplikatora. Ukoliko su procesi i organizacija postavljeni kako treba, tehnologija će multiplikovati napore koji se ulažu u transformaciju. U suprotnom, svi nedostaci će postati još izraženiji. Ovaj tekst nudi nekoliko lekcija kako tehnologiju iskoristiti tako da biste dobili željene rezultate, a to podrazumeva postavljanje strategije, korišćenje internih kapaciteta i pružanje podrške zaposlenima, dizajniranje korisničkog iskustva iz vizure potrošača, ali i uvođenje startap načina razmišljanja unutar kompanije. Drugim rečima, pre nego što primenite raspoložive digitalne alate i tehnologije, izgradite odgovarajuću kompanijsku kulturu koja će tu tehnologiju “voditi” u pravom smeru.

10 tehnoloških trendova Industrijske revolucije 4.0

Pregled najvažnijih trendova koji pokreću Industrijsku revoluciju 4.0 uz kratka objašnjenja šta ona predstavljaju i kako će ti trendovi menjati naše živote, ekonomiju i društvo u celini. Za razliku od prethodnih industrijskih revolucija, napredak u jednoj oblasti brzo se manifestuje u drugoj, novo otkriće u jednoj oblasti postaje platforma za kreiranje nečeg novog u drugoj – na primer, napredak u robotici uslovljen je razvojem veštačke inteligencije i mašinskog učenja, dok se komunikacija između robota odvija uz pomoć 5G tehnologije.

7 filmova koje svaki preduzetnik treba da pogleda

Posle napornog dana, veliki broj ljudi bira TV sadržaj kao način da se opusti i privede taj dan kraju. Osim što su često zabavnog karaktera, filmovi mogu biti i odlična motivacija i inspiracija za svakog ko sebe smatra preduzetnikom. Na listi je zanimljiv izbor filmova različitih žanrova od kojih ste sigurno većinu pogledali, međutim – koja je šansa da ste iz njih izvukli iste pouke kao i svi drugi? Upravo to vam donosi ovaj tekst – poslovne lekcije koje je autor prepoznao u ovim naslovima i način na koji ih je lično doživeo.

Digitalna transformacija vođena otkrićima

Digitalna transformacija je visoko na agendi menadžmenta i oni često upadaju u zamku da ovo pitanje tretiraju kao “sve ili ništa”, te ili ne preduzimaju nikakve korake ili se hvataju u koštac sa megalomanskim projektima. Iako takvi projekti mogu biti izuzetno uspešni, najčešće završavaju kao traćenje resursa bez velikog efekta. Da bi se predupredio takav ishod, fokus mora biti na učenju u toku procesa i izboru relevantnih metrika za praćenje. Ova dva segmenta su osnova procesa u kome je digitalna transformacija vođena otkrićima i uvidima koji nastaju u procesu transformacije, što omogućava veći prostor za eksperimentisanje i testiranje pretpostavki, ali i bržu egzekuciju kada je transformacija na dobrom putu.

Inovacije koje će učiniti vašu kompaniju “zelenijom”

Pored očiglednih benefita koje inoviranje načina rada unutar kompanije donosi, poput ubrzanja procesa i veće produktivnosti, inovacije takođe mogu značajno smanjiti posredni i neposredni štetan uticaj na životnu sredinu. Na primer, prelazak na ‘cloud’ servere eliminiše potrebu za glomaznim i zahtevnim serverima koji troše mnogo struje, a olakšan pristup fajlovima smanjiće upotrebu papira i štampanje dokumenata unutar kompanije. Takođe, praksu recikliranja možete dodatno da nadogradite tako što ćete pri nabavci materijala i proizvoda prednost davati onima koji se mogu reciklirati ili ponovo upotrebljavati. Na kraju, dobre navike i pravila postaće deo kompanijske kulture!

Forbsovih 30 ispod 30 u Evropi

Magazin Forbs objavio je petu po redu listu 30 preduzetnika u Evropi koji uspešno menjaju biznis i društvo, a imaju manje od 30 godina. Ukupno 300 preduzetnika je podeljeno u 10 kategorija prema oblasti rada i u njima se mogu naći najrazličitije ideje i industrije – od fintech kompanija koje uspešno pariraju etabliranim bankama, preko timova koji rade na dizajniranju vozila na solarni pogon, pa do inovatora koji spajaju tehnološka rešenja kako bi eliminisali stvaranje nepotrebnog otpada. I da, na listi se nalazi i neko sa naših prostora!

Predviđanja vezana za promene u “novoj normali”

Tri profesora sa Harvarda u neformalnom razgovoru diskutuju o svom viđenju sveta i biznisa nakon koronavirusa. Prema njihovom mišljenju, dve oblasti koje ce doživeti najveću promenu su zdravstvo i (visoko) obrazovanje. Pored toga, u razgovoru se dotiču i “ekonomije deljenja”, rada od kuće, a iznose i zanimljive teze o tome da li će se ljudske navike trajno promeniti ili će se najveći deo vratiti na staro.

Kako da identifikujete nove trendove u industriji

Pravovremeno uočavanje novih tržišnih trendova i planiranje u skladu sa istim, stvara jedinstvenu konkurentsku prednost i može da pomogne kompaniji da osigura bolju tržišnu poziciju. U tom procesu, većina kvalitetnih analiza se zasniva na dva principa: širi ugao sagledavanja poslovnog modela i njegovih sastavnih delova i fokusiranje na one manje vidljive pokazatelje, koji često nisu uočljivi na prvi pogled.

Kako biti proaktivan u odgovoru na poslovne izazove nastale usled COVID19?

Autori ovog teksta razvrstali su strategije prilagođavanja poslovnih modela u tri grupe, koristeći kao parametre infrastrukturu, kanale prodaje i same proizvode ili usluge uz navođenje relevantnih primera. Prva strategija je isti proizvod a drugi kanal prodaje, druga je ista infrastruktura i drugi proizvod gde se resursi i proizvodnja usmeravaju ka trenutnim potrebama tržišta, a treća strategija je isti proizvod i drugačija infrastruktura koja se razvija putem partnerstava jer je to jedini način da se u kratkom roku premoste njeni nedostaci i osigura potražnja za određenim proizvodima na tržištu.

5 načina da organski proširite svoju bazu korisnika

Ilustrativan tekst o načinima na koje možete organski proširiti bazu svojih korisnika, bez intenzivnih marketinških aktivnosti. Jedan opcija je da slušate povratne informacije postojećih korisnika kako biste dodatno unapredili proizvod i shvatili šta im se (ne)sviđa, ali treba obratiti pažnju i na eksperte ili uticajne ljude iz branše jer upravo oni mogu biti vaši glasnogovornici. Ukoliko široj javnosti nije najjasnije kako vaš proizvod ili celokupna industrija funkcionišu, pokušajte da im to približite i objasnite – veće su šanse da će postati vaši korisnici kada razumeju kako nešto “radi”.

Inoviranje kao šansa za uspeh nakon COVID19

Nakon što se pandemija završi i život počne da se vraća u normalu, mnoge stvari više nikada neće biti iste. Određene promene već sada možemo videti, dok će se druge ispoljiti naknadno. Pre svega, navike ljudi su preko noći izmenjene, jer su mnogi silom prilika naterani da rade ili probaju nešto što do sada nisu. Što pre ustanovimo kako se ta promena odrazila na naš biznis, to ćemo lakše moći da prilagodimo svoj poslovni model kako bismo odgovorili na potrebe kupaca (u tekstu je naveden sjajan primer Hjundaija iz 2008. godine). Stoga fokus mora biti na budućnosti. Nova iskustva koja su ljudi stekli tokom ove krize biće dragocena u procesu inoviranja. Kako bi se ona iskoristila na najbolji mogući način, organizacija unutar kompanije mora biti dovoljno fleksibilna, inače će potencijal za rast nesumnjivo biti doveden u pitanje.

8 knjiga koje morate pročitati ako se bavite inoviranjem

Rezultati istraživanja koje je sprovedeno u SAD kažu da ljudi na CEO poziciji godišnje, u proseku, pročitaju 60 naslova, odnosno 5 knjiga mesečno. Ekipa iz Board of Innovation je pripremila listu od 8 naslova koje smatra neizostavnim štivom za sve koji se bave inovacijama. Na njoj se očekivano nalaze klasici Klejtona Kristensena i Aleksandera Ostervaldera, a koja knjiga je za vas must-read kada su u pitanju inovacije?

Kako pripremiti biznis za svet posle pandemije

Koliko će određeni biznis biti uspešan u “novoj normali”, zavisiće od veličine promena na koje je spreman. U tom prilagađovanju, temelji koji se sada postave će verovatno biti ono što će na kraju presuditi da li će neki biznis nastaviti da bude profitabilan ili podleći teretu disrupcije. Prema mišljenju autora ovog teksta, krucijalno je da menadžment svake kompanije postavi sebi sledeća pitanja: “Koja je naša trenutna pozicija na tržištu i gde se možemo naći nakon pandemije?”, “Kakav je plan za brzi povratak?”, “Perspektiva kompanije: kako zaposleni vide kompaniju i kako kompanija gleda na svet?”, “Koje projekte lansirati?” i “Da li smo spremni da uspešno sprovedemo planove i projekte?”.

Šema za rad od kuće: lekcije iz Kine

Rad od kuće ume da bude izazovan, pogotovo za kompanije koje to do sada nisu praktikovale. Od saveta kako organizovati i voditi tim, kako uspostaviti nove načine komunikacije, pa do konkretnih alata i aplikacija koje vam mogu olakšati rad od kuće – sve to možete naći na ovom linku.

“Korona platno”: Kako da se nosite sa krizom

Dalekosežne promene koje je koronavirus uzrokovao moći ćemo tek u budućnosti pravilno da sagledamo. Iako ne treba donositi brzoplete zaključke i ishitrene poslovne odluke, svi treba da razmislimo šta se to promenilo, da li i kako treba adaptirati postojeći poslovni model. Marc Mogalle se potrudio da nam taj posao olakša prilagodivši standardno platno poslovnog modela pitanjima koja su univerzalna za sve oblasti poslovanja u situaciji u kojoj smo se svi našli.

Fintech u doba korone: Zašto su pojedini podsektori posebno ranjivi u padu ekonomije

Koronavirus je žestoko uticao na svetsku ekonomiju i sve industrije će pretrpeti manje ili veće posledice. Fintech industrija je do sada bila među najbrže rastućim ali trpi silovit udar zbog samog karaktera pandemije i činjenice da su i potražnja i potrošnja drastično opale. Ova analiza daje pregled 9 fintech podsektora i objašnjava kako će se kriza odraziti na njihov biznis u kratkom roku.

Polovina svih provajdera korporativnih inovacija će propasti u narednih 5 godina

Phillipe De Ridder je osnivač Board of Innovation, jednog od pionira u oblasti korporativnih inovacija. U ovom zanimljivom intervjuu De Ridder, između ostalog, odgovara na pitanja šta je za njega inovacija i kako vidi svoj posao, kakva je budućnost korporativnih inovacija i šta su im konkretne pretnje, ali i daje praktične savete za kolege u branši i otkriva koje knjige mu najviše pomažu u poslu kojim se bavi.

Da li telco operateri mogu stvoriti više vrednosti podelom na manje delove?

Iako je tema „razbijanja” velikih kompanijia uglavnom poticala od državnih tela, tehnološke promene i infrastrukturni zahtevi stavljaju pred telekomunikacione operatere drugačije izazove. Sve češće se razmatra šta bi tačno donelo razdvajanje telekomunikacionih kompanija u dva zasebna biznisa, jedan koji je fokusiran na mrežu (infrastrukturu) i drugi koji isporučuje uslugu, a u detaljnoj analizi koju je uradio McKinsey možete naći razloge za i protiv ovog pristupa, prednosti i mane koje donosi, kao i studiju slučaja kompanije O2 na tržištu Češke.

U teškim vremenima pred nama, duplirajte napore usmerene na inovacije

U vremenima kada ekonomija ide dole, a kompanije beleže loše rezultate, inovacije su često prva žrtva rezanja troškova. Sa druge strane, upravo inovacije mogu doneti znatne uštede i/ili pronalaženje novih prilika. U ovakvim situacijima brzina je često od presudnog značaja, a situacija na tržištu može stimulisati zaposlene i kompaniju da se pokrenu i iskoriste prilike na tržištu koje prolazi kroz promene, zbog kojih se onda menjaju i potrebe klijenata.

Gorke istine o inovacionoj kulturi

Tolerancija za neuspeh, ali i netolerancija za nedostatak umeća. Spremnost da se eksperimentiše, ali i čvrsta disciplina. Saradnja, ali sa individualnom odgovornošću. Ravna organizaciona struktura i jak lideršip. Svi govore o inovacionoj kulturi i njenoj suštinskoj ulozi u inoviranju i pri tome ističu one aspekte koje je lako voleti. Druga strana medalje ipak sadrži i manje popularne stvari koje je isto tako bitno uzeti u obzir. Ovaj tekst se bavi upravo njima.

Top 20 poslovnih transformacija prethodne dekade

Inoviraj ili nestani. Ovaj tekst prikazuje neke od najuspešnijih transformacija S&P 500 korporacija i njihov put u kreiranju novih proizvoda, usluga i/ili poslovnih modela, repozicioniranju ”core” biznisa u novim okolnostima, te kako se sve to odrazilo na finansijske parametre.

Najinovativnije ekonomije u svetu u 2020.

Svake godine, poznati biznis magazin Blumberg objavljuje “Innovation Index” u kome rangira najinovativnije ekonomije sveta koristeći sedam parametara. Po prvi put je Nemačka na 1. mestu, dok su se čak tri skandinavske zemlje našle u prvih deset.

4 osobine uspešnih intrapreduzetnika

Korporativno inoviranje polako postaje profesija za sebe, što otvara brojne prilike u različitim sferama. Da biste bili uspešan intrapreduzetnik, potrebno je da posedujete specifičan miks znanja, veština i karakternih osobina, ali i da budete skromni, upućeni u materiju, autentični i dobro “povezani”.

Intrapreduzetnici: oduvek korisni, a sada neophodni

Šta su intrapreduzetnici („Intrepreneurs“)? Kakva je njihova uloga u korporacijama? Na koji način pomažu da se spoje interni talenat i potencijal, koji svaka organizacija poseduje, i konkretna inovacija? Kakva organizaciona struktura je neophodna da bi se na tom putu uspelo?

Kako će korporativne inovacije izgledati u 2020. godini?

Svaka industrija se susreće sa sebi svojstvenim izazovima prilikom inoviranja a često je njihovo prevazilaženje izuzetno zahtevno. Pored internih inovacija i spajanja i akvizicija (mergers & acquisitions), lansiranje zasebnih startapa može pružiti korporacijama fantastičnu priliku za ostvarivanje rasta. Neke od industrija koje će u 2020. biti transformisane inovacijama su osiguranje, zdravstvo, hotelski lanci, supermarketi i maloprodaja i tržište nekretnina.